Oro uoste įstrigusiems keleiviams kompensacijų nemokėjusi „SmartWings” pralaimėjo teisme, tačiau iš klaidų nepasimokė

2018 m. rudenį, kai net du kartus iš Lietuvos į Egiptą turėję skristi poilsiautojai dėl lėktuvo gedimo daugiau nei 6 valandoms liko įkalinti Vilniaus oro uoste, prasidėjo daugiau nei metus trukusi istorija, turėjusi kartą ir visiems laikams pakeisti oro linijų bendrovių požiūrį į savo įsipareigojimus keleiviams, susidūrusiems su skrydžių sutrikdymais. Vis dėlto, net ir pralaimėjusi teisme, kuris įpareigojo sumokėti beveik 70 tūkst. eurų siekiančią kompensacijų sumą daugiau nei 160 keleivių iš Lietuvos, šiuos skrydžius vykdžiusi Lenkijos užsakomųjų skrydžių bendrovė „SmartWings Poland“ ir toliau išsisukinėja nuo atsakomybės už vis daugiau sugadintų atostogų.

Užsakomuoju reisu iš Vilniaus į Egipte įsikūrusį populiarųjį Marsa Alamo kurortą skridę keleiviai kelionės paketus buvo įsigiję iš kelionių organizatoriaus „ITAKA Lietuva“, o šis skrydį vykdyti patikėjo po „Travel Service“ prekiniu ženklu veikiančiai oro linijų bendrovei „SmartWings Poland“. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 261/2004, nustatantis oro keleivių teises atidėto, atšaukto ar perpildyto skrydžio atveju, numato, kad piniginė kompensacija keleiviams iš oro linijų bendrovės, skrydžiui vėluojant atvykti į paskirties vietą daugiau nei 3 valandas, priklauso nepriklausomai nuo to, ar jie įsigijo bilietus tiesiogiai, ar per tarpininką. 

„Užsakomuosius skrydžius vykdančios oro linijų bendrovės paprastai itin atsainiai žiūri į pareigą mokėti kompensacijas už sutrikdytą skrydį, naudojantis tuo, kad dažniausiai keleivis neperka skrydžio bilietų tiesiogiai iš vežėjo, todėl iškilus nesklandumams kelionėje, kreipiasi į kelionių agentūrą ar kitą tarpininką, iš kurio įsigijo visą kelionės paketą – pasakoja Lukas Raščiauskas, skrydžių kompensavimo bendrovės „Skycop“ direktorius. Būtent ši Vilniuje įsikūrusi įmonė nusprendė pradėti bylinėjimosi procesą su „SmartWings Poland“ dėl daugiau nei 160 keleivių iš Lietuvos, kuriems oro linijos nesiteikė išmokėti teisėtai priklausančios kompensacijos.

Kiekvienam sutrikdyto skrydžio, kurio atstumas yra nuo 1500 iki 3500 kilometrų, keleiviui, pagal (EB) Nr. 261/2004 reglamentą priklauso piniginė kompensacija, siekianti 400 eurų. Nuo pareigos išmokėti šią kompensaciją oro linijų bendrovė yra atleidžiama nebent tuo atveju, jeigu skrydžio sutrikdymas įvyko dėl aplinkybių, kurių ji negalėjo numatyti ir neturėjo joms jokios įtakos – pavyzdžiui, nepalankios oro sąlygos ar oro uosto veiklos sutrikimai. Vis dėlto, techniniai lėktuvo gedimai, dėl kurių šiuo atveju vėlavo skrydžiai yra laikomos aplinkybėmis, už kurias visiškai atsakinga minėtą orlaivį naudojanti oro linijų bendrovė, tad jokia išimtis, suteikianti „SmartWings Poland“ teisę nemokėti keleiviams kompensacijos už sutrikdytą skrydį šiuo atveju negalėjo būti taikoma.

„Kai kurie iš keleivių, skridusių iš Vilniaus į Marsą Alamą su „SmartWings Poland“ bandė dėl kompensacijos kreiptis į oro linijas tiesiogiai, tačiau šioms nesutikus mokėti, paprašė mūsų pagalbos, mat buvo tikri, kad šiuo atveju pinigai už sutrikdytą skrydį jiems tikrai priklauso, pasakoja L. Raščiauskas – Sutikrinę skrydžių duomenis ir visas aplinkybes su mūsų turima informacija, išsiaiškinome, kad tiek spalio, tiek lapkričio mėnesį vykę šios bendrovės skrydžiai į Egiptą vėlavo dėl techninių nesklandumų, susijusių su orlaiviu, o tai nėra priskiriama jokioms ypatingoms aplinkybėms, dėl kurių oro linijos būtų atleidžiamos nuo pareigos mokėti kompensacijas už ženkliai vėlavusius skrydžius.“

Vis dėlto, net tada, kai „Skycop“ surinkusi skrydžio vėlavimo dėl oro linijų kaltės įrodymus ir virš 160 keleivių iš Lietuvos pretenzijas pareikalavo iš „SmartWings Poland“ išmokėti kompensacijas nesiimant teisinių veiksmų, šie nepaisė reikalavimo. Tad „Skycop“ padavė „SmartWings Poland“ į teismą Lenkijoje, kuris galiausiai įpareigojo oro linijų bendrovę ne tik išmokėti keleiviams priklausančias kompensacijas, tačiau ir atlyginti bylinėjimosi išlaidas.  

„Sutikusi su mūsų teisėtais reikalavimais ir išmokėjusi kompensacijas be teismų „SmartWings Poland“ būtų patyrusi daug mažesnes išlaidas, akivaizdu, kad iš šios situacijos ji visiškai nepasimokė, – pasakoja advokatas Nerijus Zaleckas, atstovaujantis „Skycop“ ir keleiviams. Šiuo metu turime pretenzijas dar mažiausiai 120 keleivių, kuriems ši oro linijų bendrovė ir toliau nemoka kompensacijų už sutrikdytus skrydžius. Vieną ieškinį jau pateikėme Lietuvoje, tačiau artimiausiu metu vėl planuojame kreiptis į Lenkijos teismą. Tokių piktybiškai išsisukinėjančių oro linijų bendrovių yra vienetai, tačiau mūsų tikslas – užtikrinti, kad oro keleivių teisės būtų paisomos kiekvieno oro vežėjo, nepriklausomai nuo to, ar tai reguliariuosius, ar užsakomuosius skrydžius vykdanti oro linijų bendrovė”.

Apie „Skycop“:

„Skycop“ – tai skrydžių kompensavimo bendrovė, kovojanti už oro keleivių teises visame pasaulyje. Įmonė vienija specialistus, turinčius daugiau nei 10 metų patirtį teisės, finansų ir aviacijos srityse, kurie yra pasiruošę atskirai išnagrinėti kiekvieną pretenziją ir kovoti, jeigu prireiks, net teisme, kad kiekvienas prašymas gauti skrydžio kompensaciją būtų patenkintas greitai ir efektyviai. Bendrovė neseniai laimėjo beveik 400 bylų Lietuvos, Latvijos ir Lenkijos teismuose, ir taip padėjo beveik 600 keleivių atgauti kompensacijas. Be to, su Skycop pagalba, tūkstančiai keleivių atgavo kompensancijas nesikreipiant į teismus. Įmonė šiuo metu yra bene didžiausia skrydžių kompensavimo bendrovė regione ir lyderiauja Baltijos šalyse tiek pagal išnagrinėtų pretenzijų, tiek pagal keleiviams išmokėtų kompensacijų skaičių.

Pranešimą paskelbė: Julius Areška, Skycop.com, UAB

Komentarai