Tyrimas: Keleiviai teismuose prieš oro linijas laimi 9 bylas iš 10

Naujas tyrimas atskleidžia: 
Keleiviai teismuose prieš oro linijas laimi 9 bylas iš 10

  • APRA išanalizavo daugiau kaip 100 000 teismo bylų, iškeltų oro linijoms dėl sutrikdytų skrydžių kompensavimo.
  • Daugiau nei 90 % atvejų teismų sprendimai palankūs keleiviams, kas patvirtina, jog oro linijos sistemingai pažeidinėja keleivių teises.
  • Tyrimas rodo, kad oro linijos dažnai nevykdo teisėtų reikalavimų iki tol, kol nesikreipiama į teismą.
  • Griežti teisės aktai yra esminė priemonė, padedanti oro linijų keleiviams laimėti kovą prieš sąmoningai reikalavimų nesilaikančias oro linijas.

Naujas tyrimas, kurį atliko APRA (Association of Passenger Rights Advocates – Keleivių teisių gynėjų asociacija), atskleidžia, kad daugelis oro linijų daro viską, kad sutrikus skrydžiams išvengtų pareigos užtikrinti keleivių teises įtvirtintas ES.

Išanalizavusi daugiau kaip šimtą tūkstančių bylų, kurias teismams pateikė septynios pirmaujančios keleivių teises ginančios įmonės, APRA nustatė, kad oro linijos pralaimėjo daugiau kaip 90 % iškeltų teismo bylų. Tai rodo, kad oro linijos strategiškai atmeta pagrįstus skundus, siekdamos, kad keleiviams būtų kuo sunkiau atgauti jiems teisiškai priklausančias kompensacijas.

Šis tyrimas papildo diskusiją apie oro linijų elgesį – šių metų pavasarį buvo atmesta daugybė keleivių prašymų grąžinti pinigus už atšauktų skrydžių bilietus. Todėl pasitikėjimas oro linijomis yra rekordiškai žemas.

„Jei laimėtų ir pralaimėtų bylų santykis būtų apylygis ar net 70 % keleivių naudai, tada galėtume manyti, jog oro linijos nori išgirsti teismo nuomonę prieš sutikdamos mokėti kompensaciją. Tačiau, kai oro linijos pralaimi 9 iš 10 teismo bylų, kurias mes iškeliame, ir toliau elgiasi taip, kad dėl jų veiksmų tenka kelti bylas teismuose, akivaizdu, kad yra kita priežastis. Jei oro linijos iš tikrųjų rūpintųsi savo klientų interesais, jos prisiimtų atsakomybę ir išmokėtų keleiviams priklausančias kompensacijas, užuot įvairiausiais būdais stengdamosis išsisukti“, – teigia Lina Lėsutytė, OroSkundas.lt vadovė.

„Kiekvienais metais milijonai oro keleivių Europoje patiria rimtų pasekmių, kai oro linijos atšaukia ar atideda skrydžius ar net atsisako įlaipinti keleivius dėl nepagrįstų priežasčių. Keleiviams priklauso moralinė finansinė kompensacija, kai skrydis sutrikdomas dėl oro linijų kaltės. Tačiau faktiškai oro linijos prisiima atsakomybę tik dėl dalies sutrikdytų skrydžių. Todėl, keleiviams pernelyg dažnai tenka kovoti už teisėtai priklausančias kompensacijas“, – priduria Lina.

Vidutiniškai oro linijos atmeta daugiau kaip pusę teisėtų reikalavimų išmokėti kompensacijas. O remiantis „YouGov“ atliktais tyrimais, daugiau kaip 60 % tokių skundus pateikusių keleivių nuleidžia rankas po pirmojo oro linijų neigiamo atsakymo. Panašu, kad oro linijos tai puikiai žino.

Oro linijų ir keleivių santykiai nėra lygiaverčiai. Oro linijos siekia išvengti atsakomybės ir piktnaudžiauja dominuojančia padėtimi, atsisakydamos išmokėti kompensaciją, jei nėra teismo sprendimo.

„Laimei, Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas EB 261 užtikrina tvirtą ir aiškią keleivių teisių apsaugą ir įtvirtina oro linijų atsakomybę už savo keleivius. Galima tik įsivaizduoti, kaip keleiviams būtų sudėtinga sulaukti sąžiningo elgesio iš oro linijų, jei šio reglamento nebūtų,“ – teigia Lina.

Apie reglamentą EB 261

Reglamentas saugo keleivių teises ir reguliuoja sutrikdytus skrydžius į ir iš ES (skrydžius iš ES ir skrydžius į ES su ES registruotomis oro linijomis). Sutrikdytų skrydžių keleiviams gali priklausyti moralinė kompensacija siekianti 600 EUR, jei skrydis sutrikdytas aplinkybių, kurias oro linijas galėjo kontroliuoti ir keleiviai buvo informuoti likus mažiau kaip 14 dienų iki skrydžio. Išimtys taikomos tuomet, kai skrydis sutrikdytas dėl ypatingų aplinkybių, kurių negalėjo kontroliuoti oro linijos, tokių kaip blogas oras, grėsmė saugumui ar pandemija.

EB 261 reglamentas taip pat apibrėžia:

Teisę į priežiūrą. Jei keleiviai užstringa oro uoste laukdami savo skrydžio, jie turi teisę į oro linijų pagalbą. Pavyzdžiui, jei keleiviams oro uoste tenka laukti ilgiau kaip dvi valandas, oro linijos turi pasirūpinti maistu ir gėrimais. Oro linijos keleiviams taip pat turi suteikti galimybę paskambinti ar išsiųsti el. laiškus, o tais atvejais, kai reikia nakvoti, turi pasirūpinti nakvyne ir transportu iš ir į oro uostą.

Klasės pagerinimą arba pabloginimą. Jei keleiviui pasiūlomas alternatyvus skrydis ir suteikiama vieta aukštesnėje klasėje nei užsakyta – pavyzdžiui, nebe ekonominėje, o verslo klasėje – tuomet oro linijos negali imti jokio papildomo mokesčio. Kita vertus, jei klasė buvo pabloginta, keleivis turi teisę atgauti dalį bilieto kainos.

Pareigą oro linijoms informuoti keleivius apie kompensacijas už sutrikdytus skrydžius. Keliautojai turi teisę būti informuoti apie EB 261 reglamentą. Deja, daugelis oro linijų nepateikia pakankamai informacijos savo keleiviams apie jų teises. Visos oro linijos kiekvienoje registracijos vietoje, kiekviename oro uoste, kuriame jos veikia, privalo pateikti informaciją apie keleivių teises.

Apie APRA
Keleivių teisių gynėjų asociacija (APRA) buvo įkurta 2017 m., siekiant vieningai ginti oro keleivių teises. Asociaciją įkūrė pirmaujančios keleivių teises saugančios įmonės, APRA tikslas maksimaliai apsaugoti oro keleivių teises. Asociacija veda konstruktyvų dialogą su Europos Sąjungos ir nacionalinėmis institucijomis, oro linijomis, oro uostais, nacionalinėmis priežiūros institucijomis ir kitomis svarbiausiomis suinteresuotomis šalimis.

Siekdama informuoti politikos formuotojus ir atstovauti Europos oro keleivių interesus APRA pateikia patikimus duomenis, išsamias analizes ir bendrai sukauptas ekspertines žinias. Vienas iš APRA narių yra lietuviškas keleivių teisių gynėjas „OroSkundas.lt“.


Apie tyrimą
APRA nariai išanalizavo teismo bylų vykusių nuo 2017 m. sausio 1 d. iki 2020 birželio 30 d. sprendimus ir nustatė, kad 90% atveju teismai priėmė sprendimus keleivių naudai. Iš viso į šį tyrimą buvo įtraukta daugiau kaip 100 000 teismo bylų.

Pranešimą paskelbė: Balys Rimkus, Aer Liber, UAB

Komentarai