Laivyboje – vis daugiau moterų: „nemoteriška“ profesija keičiasi

Prieš porą dešimtmečių keltuose išvysti moteris su kapitono ar techninių darbų uniformomis buvo retenybė ne tik Lietuvoje. O šiandien tiek jūroje, tiek ant kranto dirbančių moterų sutinkame vis daugiau: nuo keleivius keltuose aptarnaujančio personalo iki kapitonių ar elektromechanikių. Kita vertus, tai – tik pradžia, nes moterų laivybos srityje visose pareigose tik daugėja.

„DFDS Seaways“ personalo vadovė Kristina Žiulienė sako, jog viena iš priežasčių, kodėl moterys rečiau pasirodo už kelto vairo ar ant denio – ne visuomet žinomos galimybės laivybos srityje.

„Pabaigus mokyklą, jaunoji karta išskuba siekti aukštojo išsilavinimo ir svarsto apie tolimesnius karjeros žingsnius populiaresnėse srityse, pavyzdžiui, IT ar logistikos. Tačiau kartos nuolat keičiasi ir jauniems specialistams atsiranda vis daugiau galimybių laivybos srityje. Šiuo metu pas mus dirba net trys kapitono padėjėjos ir elektromechanikė-praktikantė, nors prieš dešimtmetį apie tai daugelis net nebūtų pagalvojęs“, – teigia „DFDS Seaways“ personalo vadovė K. Žiulienė.

Lygios galimybės visiems specialistams – vienodas darbo užmokestis

Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2017 metais tik trečdalis vadovų Europos Sąjungos šalyse buvo moterys. Tačiau tiek pačios bendrovės, tiek šalies ir tarptautinės organizacijos siekia sudaryti lygias galimybes savo darbuotojams.

Viena iš labiausiai darbuotojams rūpinčių sąlygų – mokamas atlygis. Nors Lietuvoje moterų ir vyrų darbo užmokesčio atotrūkis siekia apie 14 procentų, dirbantiems tose pačiose pozicijose laivybos srityje užmokestis yra vienodas. Jis mokamas pagal nustatytus dydžius, kurie įtvirtinti kolektyvinėje sutartyje su Lietuvos jūrininkų sąjunga.

Pasak K. Žiulienės, šiandien pasaulyje vis daugiau įmonių ypatingą dėmesį skiria lygioms galimybėms darbo vietoje, todėl nuo tendencijų stengiasi neatsilikti ir Lietuvoje veikiančios įmonės.   

Ateityje išvysime vis daugiau moterų jūreivystėje

Prieš dešimtmetį „DFDS Seaways“ įmonėje Lietuvoje krante dirbo 55, o jūroje – 125 moterys. Šiuo metu atitinkamai dirba 69 ir 141 darbuotoja. Tarp visų jūrininkų, moterys sudaro 27 procentus. Ir nors šiuo metu didžiąją šio skaičiaus dalį sudaro klientų aptarnavimo srityje besidarbuojančios specialistės, jau pradėjo formuotis nauja tendencija.

Svarbus žingsnis šioje srityje – pernai spalį pirmąja laivo kapitone DFDS istorijoje tapusi Şima Demir. Ji šiuo metu valdo krovininį keltą, operuojantį Viduržemio jūroje tarp Turkijos, Italijos, Graikijos ir Prancūzijos. 

Anot K. Žiulienės, tokių atvejų tik daugės, nes jų įmonė operuoja visoje Europoje, o lygių galimybių užtikrinimas šiemet – vienas pagrindinių bendrovės socialinės atsakomybės politikos prioritetų. Tikimasi, jog jos pavyzdys įkvėps ir kitas moteris siekti karjeros aukštumų vadovaujančiose pozicijose.

„Nors drastiškų šuolių per pastaruosius 10 metų nematome, situacija nuosekliai gerėja ir šioje srityje turime vis didesnį moterų skaičių. Bendrovėje esame išsikėlę ir strateginį tikslą – padidinti moterų įtraukimą į naujas darbo vietas, jų skaičių vadovaujančiose pozicijose. Tam turime specialias talentų programas, šiemet 31 proc. dalyvių sudaro būtent moterys. Nuo pernai metų rudens turime ir pirmąją kapitonę – tai svarbus įvykis visai bendrovei, parodantis, jog einame gera kryptimi“, – sako K. Žiulienė.

Pranešimą paskelbė: Odeta Bartašiūtė, Integrity PR

Komentarai